Milyen gumi típusokat különböztethetünk meg?

Milyen gumi típusokat különböztethetünk meg?

A gumi egy hihetetlenül sokoldalú, univerzális anyag, amelyet  háztartási és ipari alkalmazások széles körében használnak. A gumifákból származó természetes kaucsukon át a szintetikus kaucsukok széles választékáig mind felhasználható. Ebben a cikkben 10 féle gumi tulajdonságait tárjuk fel, kiemelve azok előnyeit, hátrányait és tipikus felhasználási módjait.

10 általános gumitípus

Mint tudjuk, a gumi rugalmas, de nem csak a rugalmas és alakítható mechanikai tulajdonságait tekintve. A gumi kémiai tulajdonságai hihetetlenül vonzóvá teszik a legkülönfélébb szintetikus kaucsukokat olyan mérnöki munkafolyamatok közben is, melynek során a természetes gumi legjobb tulajdonságait ötvözik számos hasznos tulajdonsággal.

Vizsgáljuk meg közelebbről a 10 leggyakrabban használt gumitípust:

  1. Természetes gumi (NR)

A természetes kaucsuk (izoprén) a Pará gumifa (hevea brasiliensis) latex nedvéből származik. A természetes gumi nagy szakítószilárdsággal rendelkezik, és ellenáll a kopásnak, az aprításnak, a vágásnak és a szakadásnak. A hátránya, hogy a természetes gumi csak mérsékelten áll ellen a hőnek, fénynek és az ózon károsodásának. A természetes gumit legtöbbször tömítésekben, lengéscsillapítókban, tömlőkben és csövekben használják.

  1. Sztirol-butadién kaucsuk (SBR)

A sztirol-butadién gumi egy olcsó szintetikus kaucsuk, amely jó kopásállóságot, kiemelkedő ütésállóságot, jó rugalmasságot és nagy szakítószilárdságot kínál, úgy, hogy közben ellenáll a napfénynek, az ózonnak, a gőznek és az olajoknak. A sztirol-butadién-kaucsuk fő alkalmazási területei a gumiabroncsok és gumiabroncs-termékek, autóalkatrészek és mechanikus gumitermékek.

  1. Butil (IIR)

A butilkaucsuk nagyszerűen használható lengéscsillapításra. Kivételesen alacsony gáz- és nedvességáteresztő képességgel rendelkezik, és kiemelkedően ellenáll a hőnek, az öregedésnek, az időjárásnak, az ózonnak, a vegyi anyagoknak, a hajlításnak, a kopásnak és a szakadásnak. A butil ellenáll a foszfát-észter alapú hidraulikus folyadékoknak és kiváló elektromos szigetelési tulajdonságokkal rendelkezik. Leggyakrabban  O-gyűrűket, a tartálybéléseket és a tömítőanyagokat készítenek belőle.

  1. Nitril (NBR)

A nitril (más néven NBR gumi és Buna-N) az ipari tömítőanyagok legelterjedtebb és leggazdaságosabb elasztomerje. Ez részben annak köszönhető, hogy kiváló ellenállást mutat a kőolaj alapú olajokkal, üzemanyagokkal, vízzel, alkoholokkal, szilikon zsírokkal és hidraulikus folyadékokkal szemben. A nitril hőmérséklettartománya -54 és +149 Celsius fok között van, ezért jó egyensúlyt mutat a kívánt tulajdonságok, például az alacsony nyomásállóság, a nagy kopásállóság és a nagy szakítószilárdság között. Nem tanácsos azonban különböző gépjármű-fékfolyadékokkal, ketonokkal, foszfát-észter hidraulikafolyadékokkal és nitro- vagy halogénezett szénhidrogénekkel együtt használni.

  1. Neoprén (CR)

A neoprén, amit általános célú elasztomerként tartanak számon, szokatlan, mivel ez közepesen ellenáll a kőolajolajoknak és az időjárásnak (ózon, UV, oxigén), ezért  alkalmas olyan tömítési eljárásokra is, ahol sok más anyag elbukik. Viszonylag alacsony kompressziós kötéssel rendelkezik, jó ellenálló képességgel és kopással bír, hajlékony, és a repedésekkel szemben is ellenálló. A neoprén ugyanazon üzemi hőmérsékleti tartományban van, mint a nitril, és általában hűtőközegek lezárására szolgál.

  1. Etilén-propilén-dién monomer (EPDM)

Az EPDM gumi  egy sokoldalú gumi, amely kiváló hő-, ózon-, időjárási ellenállást kínál, valamint alacsony elektromos vezetőképességet, alacsony kompressziós beállítást és alacsony hőmérsékleti tulajdonságokat. Az EPDM a szilikon költséghatékony alternatívájaként használható. Az EPDM gumit leggyakrabban autóiparban, valamint O-gyűrűkben és elektromos szigetelő termékekben használják.

  1. Szilikon (Q)

Annak ellenére, hogy a szilikon -84 és +232 Celsius fok közötti hőmérséklet-tartományban képes működni, kimutatták, hogy  képes ellenállni a -115 Celsius fokos alacsony hőmérsékletnek is. A szilikon gyenge szakítószilárdságot, kopás- és szakítószilárdságot mutat, így jobban illeszkedik a statikus, mint dinamikus alkalmazásokhoz. A szilikon kémiai stabilitásának köszönhetően remekül helytáll az élelmiszeriparban és az italiparban, valamint a tömítőanyagokban, kenőanyagokban és az áramköri lapokban egyaránt.

  1. Viton (FKM)

A Viton egy olyan fluorelasztomer anyag, amely sokféle alkalmazást tesz lehetővé. Ez a tartós szintetikus kaucsuk és fluorpolimer elasztomer kivételes hőmérsékleti stabilitást kínál -20 és +205 Celsius fok között. A Viton hátránya, hogy megduzzadhat fluorozott oldószerekben,  és nem megfelelő minőségű használata esetén gyorsan meghibásodhat. A nitril mellett az egyik legelterjedtebb tömítéshez használt elasztomer, beleértve az O-gyűrűket és a tömítéseket.

  1. Poliuretán (AU)

A poliuretánt sokoldalú általános szívóssága, valamint figyelemre méltó kopás- és extrudálási ellenállása jellemzi. A poliuretán anyagból készült O-gyűrűk nem alkalmasak jó kompressziót és hőállóságot igénylő felhasználáshoz. Ez utóbbi a -54 és +100 Celsius fok közötti szűkebb üzemi hőmérséklet-tartománynak köszönhető. A poliuretán O-gyűrűket gyakran használják hidraulikus szerelvényekhez, hengerekhez, szelepekhez és pneumatikus szerszámokhoz.

  1. Hidrogénezett nitril (HNBR)

A hidrogénezett nitril-kaucsuk vegyületek jobb olaj- és kémiai ellenállást mutatnak, mint a nitril-kaucsuk társaik, és sokkal magasabb hőmérsékletnek is ellenállnak. A HNBR kiváló ellenállást ígér olajokkal, üzemanyagokkal, vegyi anyagokkal, gőzzel és ózonnal szemben. Kivételes húzó- és szakítószilárdsággal, nyúlással és kopásállósággal is bír. A HNBR azonban viszonylag drága, és korlátozott lángállósággal, gyenge elektromos szigeteléssel rendelkezik, és nem kompatibilis aromás olajokkal és poláris szerves oldószerekkel. A HNBR-t széles körben használják az autóiparban és alkatrészek széles választékához, beleértve a statikus tömítéseket,  és tömlőket.

Ezek lettek volna a leggyakrabban használt gumitípusok, amennyiben többet szeretne tudni a gumiról, vagy a gumi vulkanizálásáról, olvassa el előző cikkünket, melyben a kémia mellett a történelem is szerepet játszik!

Kíváncsi az újdonságainkra? Kövessen minket a Facebook-on, és a többi közösségi oldalunkon, hogy első kézből értesüljön legújabb termékeinkről és a cégünket érintő változásokról!